Wydma w Wenecji

Krzesło „Dune” proj. Cyryla Zakrzewskiego u podnóża polskich wydm / fot. Agnieszka Kula

Arte Laguna Prize to prestiżowy przegląd artystyczny o randze międzynarodowej. Drugiego października w weneckim Arsenale odbyło się otwarcie wystawy prac zakwalifikowanych do finału konkursu. Wśród eksponowanych dzieł znalazło się krzesło „Dune” poznańskiego projektanta – Cyryla Zakrzewskiego.

Mebel „Dune” jest inspirowany znikającymi z polskiego krajobrazu wydmami, jak wskazuje sama nazwa (ang. dune oznacza wydmę). Wykonany został ze sklejki drewnianej i odnosi się do form organicznych. Szlifowany ręcznie, przywodzi na myśl widok przesypującego się piasku. Krzesło „Dune” to wdzięczny i jednocześnie masywny obiekt. Forma powstała w wyniku koniunkcji sztuk pięknych i użytkowych, trafiając we wrażliwość współczesnego odbiorcy.

Wenecja matką sztuki

Wenecja to ważny punkt na kulturowej mapie Europy. Położone nad kanałami wyjątkowe miasto posiada długą tradycję związaną z najważniejszymi mecenasami sztuki. W dobie renesansu działali tu wielcy malarze koloryści, tacy jak Bellini, Giorgione czy Tycjan. Wenecja z uwagi na swoją unikatowość i niespotykaną architekturę znalazła się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Po dziś dzień, jest to także istotny ośrodek rzemiosła artystycznego, szczególnie cenione są wyroby ze szkła – tzw. szkło weneckie powstające na wyspie Murano. Dziś miasto elektryzuje współczesnych artystów i szeroką publikę z całego świata organizowanymi na swoim terenie przeglądami kulturalnymi. 

O Arte Laguna Prize

Biennale w Wenecji cieszy się sławą na skalę światową. Każdy artysta marzy, aby znaleźć się w panteonie wybranych. Inicjatyw o podobnym prestiżu jest w Europie kilka m.in. Documenta w Kassel czy Triennale w Mediolanie. Wyznaczają one współczesny kanon twórców, o których się mówi. Na przeglądach tego typu pokazuje się prace artystów posiadających już wysoką pozycję na rynku sztuki. Jak plasuje Arte Laguna Prize? Konkurs to trampolina do wielkiego świata sztuki, a jednocześnie platforma promocji i wymiany myśli twórczej. Jest zdecydowanie młodszy od weneckiego biennale. Pierwsza edycja odbyła się w 2006 roku z inicjatywy włoskiego stowarzyszenia MoCA. Niemniej, wydarzenie organizowane jest we współpracy z włoskim Ministerstwem Kultury oraz Europejskim Instytutem Designu. Rocznie nadsyłanych jest z całego świata tysiące prac. Wnętrza ekspozycyjne odznaczają się surowością i industrialnym wystrojem. Kompleks był strategicznym punktem na mapie miasta, to właśnie tam produkowano statki, stanowiące siłę portowego hegemona trudniącego się zarówno wymianą dóbr handlowych, jak i obrotem dziełami sztuki. Zrewitalizowana przestrzeń weneckiego Arsenału stanowi obecnie miejsce mieszania się trendów artystycznych ze wszystkich kontynentów.

Arte Laguna Prize 15

Tegoroczna edycja Arte Laguna Prize z uwagi na pandemię COVID-19 zbierała prace z 14. i 15. edycji konkursu. Pod kuratelą Igora Zanto i Matteo Galbaitiego zgromadzono aż 240 dzieł sztuki w przestrzeni prestiżowego Arsenale of Venice. Krzesło „Dune” Cyryla Zakrzewskiego reprezentowało Polskę w kategorii „Art Design”. Notabene jest to najnowsza sekcja konkursowa dodana w 2018 roku. Autorskie krzesło eksponowane było w Arsenale Północnym wraz z mniejszym dziełem artysty – półką „Erosionshelf”

Kariera artystyczna Cyryla Zakrzewskiego obrazuje sposób stopniowego dochodzenia do sławy. Artysta jeszcze jako student Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu został  uhonorowany Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Następnie rozwijał swój warsztat podczas studiów w Stanach Zjednoczonych – z tamtego okresu pochodzą jego prace inspirowane hiperrealizmem i estetyką pop artu. Dalszą karierę artystyczną rozwijał podczas rezydencji artystycznych w Japonii, co wywarło wpływ na jego dalsze prace m.in. eksperymenty z tuszem japońskim znajdujące odbicie w video artach eksponowanych na Ostrale O16 w Dreźnie. Szereg doświadczeń zaprowadził projektanta pod drzwi mediolańskiego Salone del Mobile w 2019 roku i tegorocznego Arte Laguna Prize.

Kornelia STARCZEWSKA