Dotykasz? Wygrywasz!

Gwiazdorskie wsparcie dla kampanii. Fot. Materiały kampanii

Co roku jego późne wykrycie jest główną przyczyną śmierci około pięciu tysięcy Polek. Co roku ponad 18 tysięcy kobiet słyszy słowa, które brzmią niczym wyrok – „ma Pani nowotwór złośliwy piersi”. Według danych zgromadzonych przez Krajowy Rejestr Nowotworów w naszym kraju rak piersi znajduje się na pierwszym miejscu wśród wszystkich diagnozowanych nowotworów. Mimo wielu kampanii społecznych Polki nadal zapominają o podstawowej profilaktyce, którą jest proste samobadanie.

Już po raz dziewiąty ruszyła kampania DOTYKAM=WYGRYWAM, w ramach której celebryci oraz gwiazdy zachęcają kobiety do profilaktyki piersi. Istotność działań, które podejmuje organizacja, potwierdzają zgromadzone przez jej ekspertów dane. Po pierwsze, regularne, comiesięczne i prawidłowe samobadanie wykonuje jedynie 2-3% kobiet. Podstawowej profilaktyki zdrowotnej, która może uratować im życie, nie wykonuje ponad 80% Polek. Tak niska świadomość społeczna dotycząca raka piersi wynika z wielu przyczyn. Jedną z nich, być może najważniejszą, jest brak odpowiedniej edukacji wśród dziewczynek. Aż 78% dziewcząt w wykonanym przez fundację badaniu przyznało bowiem, że ich mamy nigdy nie rozmawiały z nimi na temat zdrowia piersi. Brak podstawowej edukacji prowadzi również do powstania wielu mitów na temat raka piersi. Aż 40% badanych dziewcząt wierzy, że przyczyną tej choroby może być działanie antyperspirantów, emitowanie fal radiowych, opalanie się czy nawet posiadanie dużego rozmiaru piersi. Są to oczywiście mity, które prowadzą jedynie do szkodliwej dezinformacji.

Pokochać swoje piersi

Kolejnym ważnym aspektem, na który zwracają uwagę twórcy kampanii, jest fakt, że wiele kobiet nie akceptuje wyglądu swojego biustu. Co druga dziewczyna w Polsce uważa, że jej piersi są zbyt małe lub zbyt duże. Również niemalże co druga kobieta, która została już mamą, nie akceptuje swojego biustu. W związku z tym, jednym z celów kampanii, o czym mówiła międzynarodowa ekspertka brafittingu i jedna z twórczyń projektu, Izabela Sakutova, jest to, by Polki „odczarowały relacje ze swoim biustem”.

Pomóc w zmianie nastawienia nastolatek, a także dorosłych kobiet może masowa edukacja, budowanie świadomości dotyczącej potrzeby akceptowania siebie oraz dobór odpowiedniego stanika. Przy doborze pasującej bielizny warto konsultować się z fachowcem, czyli Braffiterem. Jest to człowiek, który specjalizuje się w tematyce prawidłowego doboru biustonosza. Takiego, który nie tylko podkreśli nasze atuty, ale również będzie wygodny oraz w dobrym rozmiarze.

6 ton biustonoszy

O tym, jak trudną sztuką jest dobór odpowiedniego biustonosza, świadczy fakt, że aż 82% kobiet ma w swojej szafie przynajmniej jeden stanik, którego nie używa. Dodatkowo, prawdopodobnie z powodu braku świadomości, wiele pań swój najstarszy biustonosz nosi zbyt długo. Według ekspertów dobrej jakości stanik powinien wystarczyć nam na około 200 noszeń. Tymczasem aż 70% badanych kobiet zadeklarowało, że swój najstarszy biustonosz nosi ponad rok. Organizatorzy akcji i na to znaleźli rozwiązanie.

Do końca października w wybranych salonach braffitingowych w cały kraju (ich listę można znaleźć tutaj) panie mogą oddać te biustonosze, które są w dobrym stanie, a z których nie korzystają. W ramach nurtu eco zero waste zostanie im nadane nowe życie, a zebrane dzięki akcji środki trafią do organizacji zajmujących się profilaktyką raka piersi. W przeciągu dotychczasowych ośmiu edycji zebrano już niemal 6 ton biustonoszy. Oddawajmy więc nasze staniki, dotykajmy i wygrywajmy!

Aleksandra KONIECZNA