Case study Emmy Chamberlain. W czym tkwi fenomen muzy generacji Z?

Emma Chamberlain przeszła drogę od YouTube’a do Met Gali
Źródło: Materiały z konta na YouTubie Emmy Chamberlain

Młoda dziewczyna zaczyna nagrywać w swoim pokoju filmy i staje się popularna – choć podobną historią może pochwalić się wiele influencerek, nikt nie osiągnął sukcesu na miarę Emmy Chamberlain. I nie chodzi wcale o sam fakt posiadania dwóch prężnie działających marek, milionów obserwatorów na Instagramie, czy znalezienia się na okładce Vogue’a. W czym tkwi fenomen 21-latki z Los Angeles?

Współcześni internetowi influencerzy dla jednych stali się idolami, dla innych zmorą social mediów. Wyidealizowane życie, stories wypełnione zdjęciami z egzotycznych wakacji, nowe ubrania i kosmetyki otrzymane w ramach współpracy – konsumpcja tych treści jest niezwykle przyswajalna, lecz niesie ze sobą zmęczenie ciągłym lokowaniem produktów, reklamami czy po prostu oglądaniem perfekcyjnej codzienności. Dodając do tego internetowe „dramy” – chociażby niedawny rozłam w Ekipie Friza – wiele osób z dystansem podchodzi do świata kreowanego przez internetowych twórców. Stąd lepiej można zrozumieć fenomen Emmy Chamberlain. Gdy topowe influencerki prezentują idealne makijaże i markowe torebki na wyretuszowanych zdjęciach, Emma słynie z surowych codziennych vlogów i specyficznego nastoletniego humoru. Nie boi się sarkastycznego i szczerego stylu wypowiedzi, a jej posty i filmy nie są przesiąknięte szeroko pojętym konsumpcjonizmem, do czego przyzwyczaiła nas Kylie Jenner, czy rodzima Wersow. Emma pokazuje zdobycze z second handów czy fragmenty podróży z tatą po Europie, gdzie promuje lokalne sklepiki z pamiątkami i rodzinne kawiarnie. W daily vlogach rozwija swoje pasje, spędzając czas na malowaniu obrazów akwarelami lub robieniu wypieków, co uzupełnia zabawnymi, czasem krępującymi historiami z życia i autorskimi komentarzami.

Domeną twórczości Chamberlain jest to, że odnajduje zrozumienie wśród nastolatków, przytłoczonych narzucaną im przez social media sztuczną perfekcyjnością. Pokazuje swoją codzienność i opowiada o rzeczach, jakie młodzi dobrze znają i są dla nich osiągalne. Charakterystycznym filarem stał się również sposób edycji filmów na YouTube – szybkie cięcia i skrzywione ujęcia kamery, mimo iż zostały zastąpione przez profesjonalny montaż spod ręki jej ojca, odcisnęły pewien trend w montowaniu vlogów. Emmie zdecydowanie nie można odmówić stwierdzenia, że swoimi filmami zapoczątkowała nowe spojrzenie na influencer marketing.

Kluczem sukcesu Emmy okazała się osobowość – to właśnie ona zintegrowała olbrzymią grupę nastolatków w społeczność tzw. „IT Girls”. Podczas gdy wielu influencerów szerzy komunikat „czuj się dobrze ze sobą”, jednocześnie mu zaprzeczając, Emma zmienia tę narrację nadając jej autentyczności. Nieidealność oraz mówienie wprost o przytłaczających aspektach nastoletniego życia ukazuje jako normalne – „Nie chce ci się wstać z łóżka? To nic złego. Tak samo, jak twój trądzik, czy zły humor spowodowany miesiączką”. 21-latka nie angażuje się również w sprawy polityczne – co niekiedy jest przez użytkowników odbierane negatywnie, przy coraz szerszej świadomości społeczeństwa na temat siły platformy, którą posiadają influencerzy. Kanał Emmy to codzienność w innym wydaniu – inspirująca do dostrzegania pozytywów w zwykłych czynnościach. Ma być bezpieczną strefą dla osób zmęczonych natłokiem informacji w internecie. I choć Chamberlainnie jest jeszcze kojarzona w Polsce, tak wpływy jej twórczości docierają do nowych life-stylowych kanałów na YouTubie, instagramowych trendów nastawionych na pokazywanie swojego otoczenia w naturalnym wydaniu, czy chociażby modowych trendów na swetrowe kamizelki.

Kariera Emmy rozwinęła się dynamicznie, dlatego przestała ograniczać się do YouTube’a. Podcast „Anything Goes with Emma Chamberlain” ujawnił jej wrażliwą stronę. W projekcie porusza m.in. tematy samoakceptacji, samotności czy hejtu. Z kolei marka kawowa Chamberlain Coffee wyrosła z miłości do kawy i zarazem stała się dla Emmy cenną lekcją przedsiębiorczości. Fundamentalny w jej karierze okazał się sukces w branży modowej. Współpraca z Louis Vuitton, debiut w roli dziennikarki na Met Gali, czy w końcu okładka australijskiego Vogue’a – wszystko to okazało się bramą do nowego etapu w życiu 21-latki, która z influencerki zmieniła się w muzę branży modowej. Dzięki niej, znane domy mody otwierają się na kolejne pokolenia i ich potrzeby – dbałość o ekologię, minimalizm i zabawę. I choć Emma niewątpliwie zmieniła się pod wpływem dotychczasowych osiągnięć, tak jej kanał nadal jest bezpieczną odskocznią dla wielu nastolatków – zwłaszcza tych zmotywowanych do spełniania marzeń za sprawą sukcesu Amerykanki.

Agata TASZAREK