Dla wielu wyzwanie, dla innych zadanie, dla niektórych – bułka z masłem. Mowa o maturze z matematyki. Przed egzaminem jednak każdy może, a nawet powinien – to zdrowe – delikatnie odczuwać stres. Matematyka to dla wielu zmora, a mówiąc delikatniej – twardy orzech do zgryzienia. Nie taki jednak diabeł straszny, jak go malują. Przez ostatni tydzień naprawdę można jeszcze uzupełnić braki i zdać ten obowiązkowy egzamin.
Dzień 1:
Zacznijmy na pełnym gazie. Matematyka to liczby, liczby to matematyka. W tym dniu więc skupimy się na różnych zapisach liczb i na arytmetyce ogólnie.
- Przypomnij sobie zapisy liczb za pomocą ułamka zwykłego, dziesiętnego, okresowego, pierwiastków, potęg, a także ich wzajemną zamianę.
- Zrób kilka zadań dotyczących kolejności wykonywania działań. W internecie na pewno znajdziesz ich zatrzęsienie.
- Przypomnij sobie podstawowe własności potęg.
- Sprawdź, czy znasz definicję i umiesz liczyć logarytmy, czy umiesz obliczyć błąd bezwzględny i względny przybliżenia, czy rozumiesz, co to przedział liczbowy oraz potrafisz liczyć procenty, lokaty, podatki?
Dzień 2:
Dziś algebra. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie jest Ci straszne? Zaraz przestanie… Przypomnimy sobie również nieco o równaniach i nierównościach.
- Przypomnij sobie wzory skróconego mnożenia. Znajdź w internecie kilka zadań dotyczących ich i je rozwiąż.
- Sprawdź, czy potrafisz rozwiązywać równania z niewiadomą, równania kwadratowe, a także układy równań.
- Rozwiąż kilka nierówności oraz nierówności kwadratowych z jedną niewiadomą.
Dzień 3:
Dzisiaj zastanowimy się nad odpowiedzią na następujące pytanie: jakie znasz funkcje matematyczne?
- Przypomnij sobie pojęcia: argument; wartość; dziedzina; zbiór wartości; miejsce zerowe; maksymalny przedział, w którym funkcja maleje/rośnie/ma stały znak; punkty, w których funkcja przyjmuje w danym przedziale największą/najmniejszą wartość.
- Narysuj wykresy funkcji liniowych: f(x) = x + 5; f(x) = – 4x – 8; f(x) = x + 3 – 5
- Narysuj wykresy funkcji kwadratowej: f(x) = – 2x – 8
Dzień 4: Ciągną się ciągutki – krówki? Nie tym razem. W tym celowym zabiegu mowa o ciągach. Dzisiaj one będą na pierwszym planie Twojego działania. Jako kolejny punkt zaś przyjmiemy sobie prawdopodobieństwo i kombinatorykę.
- Co to jest wyraz ciągu liczbowego? Co to jest wzór ogólny ciągu?
- Przypomnij sobie, co to jest ciąg arytmetyczny i ciąg geometryczny, wzór na n-ty wyraz ciągu arytmetycznego, wzór na sumę ciągu arytmetycznego (Oblicz sumę 15 pierwszych wyrazów ciągu arytmetycznego o wzorze ogólnym = 2n + 5), wzór na n-ty wyraz ciągu geometrycznego (Oblicz piąty wyraz ciągu geometrycznego o wzorze = 5 * ), suma ciągu geometrycznego.
- Przypomnij sobie, jak liczymy średnią ważoną, odchylenie standardowe od zestawu danych, regułę mnożenia i regułę dodawania w kombinatoryce, klasyczną definicję prawdopodobieństwa.
- Oblicz: ze zbioru dwucyfrowych liczb naturalnych wybieramy losowo jedną liczbę. Jakie jest prawdopodobieństwo otrzymania liczby podzielnej przez 10?
Dzień 5: Ten dzień poświęcimy trygonometrii. Przecież sinusy i cosinusy to dla Ciebie pestka. Nawet jeśli jeszcze o tym nie wiesz 😊 W tym temacie pomocą będą tablice matematyczne, które otrzymasz również podczas egzaminu.
- Mimo że wzory trygonometrycznę są w tablicach matematycznych, niektóre warto znać, aby egzamin „szedł” sprawniej. Jednym z nich jest wzór na jedynkę trygonometryczną. Przypomnij go sobie.
- Sprawdź, czy pamiętasz, jak wyznaczać wartości funkcji sinus, cosinus, tangens.
- Oblicz kilka zadań trygonometrycznych następującego typu: Kąt α jest ostry, tg α = . Oblicz sin α i cos α .
- Pamiętaj o prostych zależnościach pomiędzy funkcjami trygonometrycznymi (np. jedynka trygonometryczna).
Dzień 6: Dziś geometria na płaszczyźnie, czyli punkty, proste, układ współrzędnych itd. Przypomnisz sobie też pokrótce stereometrię.
- Wyznacz równanie prostej przechodzącej przez punkty A(-2, 5) i B(2,3).
- Przypomnij sobie, co to równoległość i prostopadłość prostych na podstawie ich równań kierunkowych, punkt przecięcia dwóch prostych.
- Sprawdź, czy umiesz wyznaczać współrzędne środka odcinka, obliczyć odległość dwóch punktów.
- Sprawdź, czy pamiętasz, jak obliczyć wartość kąta pomiędzy krawędziami, przekątnymi i ścianami graniastosłupa oraz ostrosłupa.
- Wyjaśnij pojęcia: kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą. Sprawdź przy pomocy zadań maturalnych na stronie CKE, czy umiesz obliczyć te kąty.
Dzień 7: Dziś odpoczywamy. Ale to za chwilę. Najpierw sprawdź jeszcze, co wiesz o zależnościach pomiędzy kątami. Kiedy to zrobisz, idź na spacer, odstresuj się, obejrzyj film, by wiedza w głowie się ułożyła. I pamiętaj – dobrze się wyśpij!
- Wyjaśnij pojęcia: kąt środkowy, kąt wpisany, styczna do okręgu, okręgi styczne zewnętrznie/wewnętrznie, trójkąty podobne (BBB, BKB, KKK).
- Przypomnij sobie wzór na pole trójkąta ostrokątnego o danych dwóch bokach i kącie między nimi.
Dzień egzaminu:
Wdech i wydech, uśmiech i do przodu! Jesteś przygotowany do egzaminu z matematyki! Czytaj uważnie polecenia. Powodzenia!
radził Antoni MALCZEWSKI