Gdzie szukać designu w miastach – Poznań Design Festiwal 2020

W trakcie festiwalu zaprezentowano kilka innowacyjnych projektów., takich jak „Social Balconies”. //Źródło: poznandesignfestiwal.pl

Od 25 września do 3 października trwał Poznań Design Festiwal 2020. To już siódma edycja przeglądu prac współczesnych artystów z Polski i zza granicy. Hasło przewodnie tegorocznego wydarzenia to projektowanie społeczne.

W ramach wydarzenia można było wziąć udział w serii wykładów połączonych z debatami na forum „Poznań Design Talks”. Poprowadzone zostały również zajęcia z renowacji mebli w Folwarku Edwardowo i seria warsztatów z projektowania dla młodszych „Kids Design”. W przeciwieństwie do atrakcji towarzyszących stałe ekspozycje festiwalowe umieszczono w zasięgu pięciominutowego spaceru, w trzech lokalizacjach wchodzących w skład Starego Browaru.

„Struktury miasta”

W atrium starej części kompleksu, od strony ulicy Półwiejskiej, można było oglądać ekspozycje grafik pod tytułem „Struktury Miasta”. Seria zbiera prace studiujących grafikę z trzech polskich uczelni artystycznych. Studenci z Wydziału Grafiki Akademii Sztuki w Szczecinie i Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu reprezentują swoje pracownie sitodruku. Jak podaje kurator wystawy, Mirosław Pawłowski.  rzeszowscy adepci sztuki z Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego zaprezentowali pracownię druku płaskiego. Pomimo zamysłu, aby grafiki zgłębiały lokalne oddziaływania struktur miejskich prace mają charakter uniwersalny i skupiają się na eksperymentach z medium graficznym i samej idei tworzenia się struktur miejskich.

„Projektowanie wspólnego miasta”

Główna wystawa festiwalowa, pod kuratelą Pawła Grobelnego, zatytułowana „Projektowanie wspólnego miasta” zbierała propozycje rozwiązań uwzględniających polaryzację społeczną. Designerzy skupili się na grupach takich jak dzieci, osoby o ograniczonej mobilności, starsi oraz na innowacjach, które można wprowadzić, by ułatwić im funkcjonowanie w przestrzeni miejskiej. Ekspozycja nakreślała niezwykle rozbudowaną sieć potrzeb, której musi sprostać tkanka miejska w dzisiejszych czasach. Jak podsumowują organizatorzy na stronie Poznań Design Festiwal – „Zależy nam na pokazaniu projektów powstałych z myślą o określonych grupach i które w sposób inteligentny rozwiązują problem dostępności miast dla tych użytkowników”. Na ostatnim piętrze Galerii na Dziedzińcu rozwieszono na dużych planszach rozwiązania ułatwiające funkcjonowanie w społecznościach. Wśród inicjatyw przedstawiono, jak władze holenderskiego miasta Breda dokonali demontażu kostki brukowej, w celu ułatwienia osobom na wózkach przemieszczanie się po miejskiej starówce. W Kopenhadze, jako reakcja na problemem nieosiągalnych finansowo mieszkań dla studentów, wprowadzono rozwiązanie kontenerowych mieszkań w mało atrakcyjnej przestrzeni przyportowej. Opisano również odpowiedzi projektowe wychodzące naprzeciw nasilającego się zjawiska osamotnienia w mieście. W ten nurt myślenia o przestrzeni wpisuje się modułowy system balkonów – „Social Balconies” holenderskiej produkcji. Składa się on z elementów umożliwiających połączenie istniejących balkonów, co w efekcie umożliwia interakcję z sąsiadami, w sposób naturalny i samoistny.

To tylko nieliczne z projektów zebranych na ekspozycji. Wystawa nie tylko dokumentowała nowe rozwiązania, nakreśliła też problemy czekające na odpowiedź projektantów. Przywołano m.in. badania socjologiczne, z których wynika, że aż 52% londyńczyków starszej daty rezygnuje z wychodzenia do miasta z uwagi na brak toalet publicznych. Warto również zaznaczyć, że z treścią całej wystawy można było zapoznać się za darmo w Galerii na Dziedzińcu. Planowana jest również dokumentacja multimedialna, dla osób, które nie dotarły na festiwal z uwagi na zagrożenie wirusem SARS-CoV-2. 

Opisane powyżej ekspozycje to tylko dwie z dziesięciu wystaw, które można było zobaczyć w ramach tegorocznej edycji Poznań Design Festiwal. Pokazują one charakter wydarzenia i podejmowaną przez designerów problematykę. Zebrane pod wspólnym mianownikiem projektowania społecznego prace wpisują się w aktualny nurt myślenia o wzornictwie. Musi być ono przede wszystkim funkcjonalne i spersonalizowane, żeby odpowiadać potrzebą XXI-wiecznego społeczeństwa.

Kornelia STARCZEWSKA