Festiwal Szkół Teatralnych to impreza stworzona z myślą o młodych artystach, kończących studia aktorskie. Wydarzenie jest zarazem zakończeniem etapu ich edukacji, jak i rozpoczęciem pracy w świecie sztuki. Państwowe szkoły aktorskie co roku zbierają się w Łodzi, żeby zaprezentować swoje spektakle dyplomowe. Tegoroczna 38. Edycja musiała zostać przeniesiona do internetu.
Ogólnopolski Przegląd Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych (bo pod taką nazwą Festiwal funkcjonował przez pierwsze 10 lat swojego istnienia) powstał z inicjatywy Jana Machulskiego – aktora, reżysera, dramaturga oraz wieloletniego pedagoga i dziekana łódzkiej Szkoły Filmowej. Od marca 1983 roku tradycja trwa nieprzerwanie i z edycji na edycję cieszy się coraz większą popularnością. Festiwal jest pierwszym spotkaniem studentów z prawdziwą widownią, profesjonalną krytyką ich kreacji aktorskich. Ten wielki egzamin, ogromnie ważny dla każdego przyszłego aktora, to także świetna okazja do porównania efektów czteroletniej pracy na studiach, obserwacji technik aktorskich uczestników, nawiązania znajomości z innymi artystami – reżyserami, dyrektorami teatrów.
Co roku najwybitniejsi przedstawiciele polskiej sceny artystycznej zapraszani są do Łodzi na widownię, niektórzy z nich zostają wcieleni do grona jury – nagradzając najbardziej wyróżniających się studentów.
Egzamin online
W składzie jury znaleźli się Piotr Domalewski, Iwona Bielska, Piotr Dzięcioł, Tomasz Konieczny oraz Mariola Wiśniewska. Komisja, w ostatnim tygodniu listopada, obejrzała nagrane spektakle dyplomowe sześciu szkół teatralnych, na które złożyło się parę wydziałów: dramatyczny, wokalny, wydział teatru tańca. Łącznie na Festiwalu wystawiono 14 spektakli.
Nagrodę Grand Prix, o wysokości 15 tysięcy złotych, przyznano zespołowi z Krakowa za „Innych ludzi”. Wszyscy aktorzy występujący w spektaklu dostali także indywidualne nagrody aktorskie. „Inni ludzie” to opowiadanie Doroty Masłowskiej – na nim przede wszystkim opierał się reżyser Paweł Miśkiewicz, tworząc z młodymi adeptami aktorstwa końcowy dyplom. Sztuka studentów AST przedstawia warszawską rzeczywistość za pomocą hip-hopu, wulgarnego, niepoprawnego języka i skomplikowanych relacji międzyludzkich. Ten skrajnie „polski” świat, w którym nosi się dresy z trzema paskami albo legginsy z nadrukami, to dosadny komentarz dotyczący wspólnoty Polaków. Jury zachwycił wysoki poziom nie tylko pod względem znaczenia sztuki i jej przekazu – wrażenie robiła także genialna zabawa językiem, muzyką i przestrzenią. Spektakl zgarnął główne nagrody, co nie oznacza, że reszta dyplomów nie zasługuje na oklaski.
Wielkim uznaniem cieszyły się przedstawienia warszawskiej Akademii Teatralnej. Stolica zaproponowała dwa spektakle muzyczne: „Hymny” oraz „Przybysz” i „Ustawienia Ze Świętymi, Czyli Rozmowy Obrazów” – dyplom wydziału dramatycznego.
„Hymny” to wielopoziomowa opowieść o matce, dziecku i opiece nad nim podczas pracy w teatrze. Muzyczna oprawa, forma narracji i nastrój, zaproponowane przez Annę Smolar, to przepis na niebanalny spektakl o macierzyństwie.
„Przybysz” Wojciecha Kościelniaka – poemat muzyczny na motywach komiksu „The Arrival” pokazujący podróż jako poszukiwanie lepszego życia, świat tułaczki, tęsknotę. Doświadczaniu tej rzeczywistości towarzyszy piękna muzyka i jeszcze lepsze wykonanie. Aktorzy zebrali łącznie pięć nagród za role w „Przybyszu”.
„Ustawienia Ze Świętymi, Czyli Rozmowy Obrazów” to autorski spektakl Agaty Dudy-Gracz: począwszy od scenariusza, przez scenografię, kończąc na reżyserii. Tytuł, wbrew pozorom, przedstawia dość dosłownie treść sztuki. Studenci, wcieleni w obrazy, opowiadają o losach świętych w nowoczesny, czasem kontrowersyjny sposób. Rytuał, który fundują na scenie, przeplata się z popularnymi piosenkami współczesnymi, takimi jak na przykład „Despacito”.
W Festiwalu brały również udział szkoły z Białegostoku, Wrocławia, Bytomia oraz samej Łodzi. Spektakle dyplomowe są zawsze wybuchową mieszanką tematów, gatunków i stylów. Scena łódzkiego teatru jest dla studentów polem doświadczalnym, na którym każdy ruch jest dozwolony.
Festiwal Szkół Teatralnych to wydarzenie jedyne w swoim rodzaju, głęboko cenione i miło wspominane przez każdego, kto brał w nim udział. Młodość, świeżość i nowość aktorska w połączeniu z najlepszymi reżyserami i klasyką, tworzą zachwycającą sztukę. Każda edycja zaskakuje oryginalnością, a my co roku dostajemy nową porcję młodych, genialnych aktorów, których sukcesy będzie można śledzić w teatrach i kinach na całym świecie.
Michalina BRZUSKA